Justyna Bakalarska o marketingu wartości dla Socialpress

Opublikowano: 23-11-2016

Zapytaliśmy autorkę książki Marketing wartości Justynę Bakalarską, o to jaką rolę odgrywają wartości w marketingu, jak rozpoznać jakie reprezentuje nasza firma, kim są prosumenci oraz jak influencerzy mogą przyczyniać się do rozwoju wartości i wspierania działań społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
 

Monika Kuchta | Socialpress: Jak ewaluowały i jaką rolę odgrywają obecnie wartości w marketingu?
 

Justyna Bakalarska: Wartości w biznesie czy nawet w marketingu nie są niczym nowym. W starożytności toczono już debaty filozoficzne na temat różnić między sztuką zarabiania pieniędzy czy sztuką gospodarowania, a filantropi, którzy szerzyli ideę dobroczynności pojawiali się już wieki temu. Dawno już też powstawały firmy, które u podstaw działalności czy komunikacji sięgały po wartości. Ostatni wiek nieco wypaczył jednak podejście do biznesu, sprawiając, że górę wzięła wizja chciwego biznesu, który działa bez poszanowania dla człowieka i wartości. Oczywiście nie oznacza to, że wszystkie firmy tak działały, jednak rynek nie cieszył się zbyt dobrą opinią. Dawno więc na dużą skalę nie łączono biznesu i marketingu z wartościami. Ale to się zmienia. I to z wielu względów.

Z jednej strony czysto pragmatycznych – bo jak wskazują liczne globalne badania konsumenci i pracownicy oczekują tego od marek. Zwłaszcza młode pokolenie wybierając produkty czy firmy, z którymi wiążą swoją przyszłość biorą pod uwagę wartości dokonując swoich wyborów. Do tego dochodzi też kwestia tego, że czysto produktowa rywalizacja między firmami przestała mieć znaczenie. Postęp technologiczny, szybkość rynkowych zmian sprawiła, że wiele marek oferuje w rzeczywistości niemalże to samo. Zatem wartości stają się znaczącą przewagą konkurencyjną.

Z drugiej strony rośnie grono przedsiębiorców i konsumentów, którzy są coraz bardziej świadomi, a także wrażliwsi na problemy społeczne czy ekologiczne. I oni z potrzeby serca, z chęci zmiany, ze zrozumienia roli jaką może we współczesnym świecie odegrać biznes, starają się zmieniać świat na lepsze. Obie te drogi prowadzą do realnych przemian rynku, na którym wartości zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę.

 

Przejdź do całego wywiadu.

Komunikacja marketingowa 2030
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji można uzyskać w polityce prywatności. Zobacz więcej