Filmowy Leksykon Psychologii (z autografem Autorów)

Filmowy Leksykon Psychologii (z autografem Autorów)

Jolanta Pisarek, Paweł Fortuna

Format: B5
Objętość: 384
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
ISBN: 978-83-63566-87-6
cena: 63,00 zł

To jedyny w swoim rodzaju kurs psychologii. 
111 haseł, 650 filmów i co najmniej 1000 życiowych inspiracji.

Książka z autografem

LUB
Opis

Szczegóły


Filmowy leksykon psychologii jest jedynym w swoim rodzaju kursem psychologii. Przygotowano go z myślą o osobach, które cenią sobie rzetelną wiedzę podaną w nieakademicki sposób.

Książka zawiera ponad 100 haseł – opisów zjawisk z różnych dziedzin psychologii: klinicznej, poznawczej, społecznej, rozwojowej, pozytywnej oraz psychologii biznesu. Każde z nich jest osobną całością – stanowi filmowy obraz analizowanego zjawiska wraz z psychologicznym komentarzem. 

Wybrane przykłady filmów pełnią rolę sugestywnej i zarazem czytelnej ilustracji omawianego zagadnienia. Aby zgłębianie meandrów ludzkiej psychiki było jeszcze przyjemniejsze, poszczególne hasła wzbogacono o kadry i dialogi filmowe, a także podano przykłady innych obrazów wartych obejrzenia.

W największym skrócie Filmowy leksykon psychologii to 111 haseł, 650 filmów i co najmniej 1000 życiowych inspiracji. 

Opinie i rekomendacje:

Unikalna na polskim rynku wydawniczym pozycja popularyzująca psychologię, która wykorzystuje kino do tego, by o psychologii opowiadać w sposób interesujący i intrygujący. To się Autorom książki absolutnie udało.
Marcin Pieńkowski/Nowe Horyzonty

Książka ma duże walory poznawcze, ale też skłania do refleksji nad tym, czy zachowania, przemyślenia oraz przeżycia bohaterów przedstawionych filmów nie są też naszymi i czy nie potrzebujemy pomocy. Gratuluję Autorom tak ciekawej książki – przeczytałam ją z dużym zainteresowaniem.
prof. dr hab. n. med. Anna Grzywa

„Filmowy leksykon psychologii” to doskonała pozycja dla wszystkich chcących dowiedzieć się więcej na temat problemów psychologicznych, a także dla miłośników kina. Dzięki tej książce z pewnością można odkryć ulubione filmy na nowo.
Ocena – 8/10
Jagoda Kicka/Na Ekranie

Autorzy są pasjonatami tematu. Widoczne jest ogromne zaangażowanie i twórcze ujęcie poszczególnych zagadnień.
dr hab. n. med. Jolanta Masiak

Pokażcie mi Czytelnika, który nie odnalazłby siebie w jednym ze 111 haseł i 650 filmów…
Wiesław Kot/krytyk filmowy

Partnerzy 

 

 

 

Spis treści

Spis treści

A
Adaptacja 11
Adolescencja 13
Adopcja 18
Agnozja 20
Altruizm (zachowania prospołeczne) 22
Amnezja następcza 25
Amnezja wsteczna 28
Apercepcja 31
Atrakcyjność interpersonalna 37
Atrybucja odpowiedzialności 40
Autyzm 43
B
Bezrobocie 46
Bezsenność (zaburzenia polegające na bezsenności) 48
Ból fantomowy 51
Bulimia (żarłoczność psychiczna) 53
C
Choroba Alzheimera 56
Choroba terminalna 59
Cynizm społeczny 62
D
Dehumanizacja 65
Depresja 67
Dobrostan psychiczny 70
Dysforia płciowa (transgenderyzm, transseksualizm) 73
Dysleksja rozwojowa 76
E
Empati a 79
F
Fałszywe wspomnienia 82
Fobia społeczna (społeczne zaburzenie lękowe/socjofobia) 85
G
Grupa 88
Gwałt 90
H
Hipnoza 93
Humanitaryzm 96
I
Innowacyjność 100
Inteligencja 103
J
Jadłowstręt psychiczny (anorexia nervosa) 109
K
Katatonia 112
Kłamstwo 114
Komunikacja masowa 118
Konflikt 122
Konformizm 125
Kontrola 128
Kryzys wieku średniego (przełom połowy życia) 131
L
Lęk przed zmianą (lęk przed porażką) 135
M
Manipulacja („perswazja czarna”) 138
Mądrość 141
Miłość 145
Modelowanie 148
Motywacja osiągnięć 150
N
Negocjacje 154
Niepełnosprawność intelektualna (zaburzenie rozwoju intelektualnego) 157
Niepełnosprawność ruchowa 160
Niepełnosprawność słuchowa 163
Niepełnosprawność wzrokowa 166
O
Odwaga 170
Osobowość antyspołeczna (antyspołeczne zaburzenie osobowości) 173
Osobowość autorytarna (autorytaryzm) 176
Osobowość borderline (zaburzenie osobowości typu borderline/osobowość chwiejna emocjonalnie) 179
Osobowość makiaweliczna 182
Osobowość narcystyczna (narcystyczne zaburzenie osobowości) 186
Osobowość wieloraka/mnoga (dysocjacyjne zaburzenie osobowości) 189
P
Padaczka skroniowa 192
Pedofi lia 193
„Perswazja biała” (wpływ bez manipulacji) 196
Plotka 204
Poczucie humoru i poczucie komizmu 206
Poczucie winy 210
Porażka 212
Posłuszeństwo 215
Pranie mózgu 219
Przedsiębiorczość 223
Przemoc (agresja) 226
Przepływ (flow, optymalne doświadczenie) 229
Przyjaźń 232
Przywództwo 235
R
Radość 239
Radzenie sobie ze stresem 242
Rozpad związku (rozwód, rozstanie) 245
Rywalizacja 248
S
Sadyzm 252
Samobójstwo i syndrom presuicydalny 255
Samotność 257
Schemat poznawczy 260
Schizofrenia paranoidalna (urojeniowa) 263
Socjalizacja 266
Sprawiedliwość 268
Starość 271
Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja 274
Strach 277
T
Tożsamość osobista i kryzys tożsamości 281
Transcendencja 284
Trauma (zaburzenie stresowe pourazowe) 286
Twórczość 289
U
Umiar 293
Uzależnienie od alkoholu (zaburzenie używania alkoholu) 298
Uzależnienie od hazardu (hazard patologiczny) 301
Uzależnienie od internetu 303
Uzależnienie od narkotyków 306
Uzależnienie od seksu (cyberseksu) 309
Uzdolnienia 312
W
Władza 316
Wsparcie społeczne 319
Współpraca 322
Wykluczenie społeczne 325
Wypalenie zawodowe 328
Z
Zaburzenia afektywne dwubiegunowe 332
Zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością (ADHD) 335
Zaburzenie obsesyjno-kompulsywne 337
Zazdrość i zawiść 339
Zemsta 342
Zespół Aspergera (syndrom Aspergera) 345
Zespół sawanta 348
Zespół zamknięcia 351
Ż
Żałoba 354

Artykuły:
Film i psychologia 34
Film w szkoleniach i coachingu 107
Film jako narzędzie perswazji narracyjnej 201
Film i terapia 296

O Autorze

O Autorze

 

dr Paweł Fortuna

W scenariuszu życia łączy wątki psychologii, nauki, biznesu oraz sztuki. Autor i współautor wielu publikacji, których ekranizacja stanowi wyzwanie dla ambitnych reżyserów. Dwukrotny laureat Nagrody Teofrasta przyznawanej przez miesięcznik „Charaktery” za najlepszą psychologiczną książkę popularnonaukową. Dwa razy wyróżniony przez Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu nagrodą „Książka dla Trenera”. Członek ZAiKS, kompozytor i autor tekstów, współtwórca zespołu Mental Cinema oraz pomysłodawca PSINEMA.

Jolanta Pisarek

Psycholog wielozadaniowy, analityk zaangażowany, miłośniczka kina i festiwali filmowych, specjalista od wyszukiwania filmów bogato ilustrujących zagadnienia psychologiczne w projekcie PSINEMA. Najlepiej czuje się w kinie i terenie – w pracy u podstaw, gdzie za pomocą obejrzanych filmów szerzy wiedzę społecznie użyteczną, aby następnie obserwować, jak pączkuje. Na przykład w trakcie szkoleń dla personelu medycznego pracującego z pacjentami onkologicznymi, podczas których za pomocą filmów pomaga zrozumieć psychologię chorych i podpowiada, jak skutecznie się z nimi komunikować.

 

Załączniki
Informacje dodatkowe

Informacje dodatkowe

Autor Jolanta Pisarek, Paweł Fortuna
Format B5
Objętość 384
Oprawa Miękka ze skrzydełkami
ISBN 978-83-63566-87-6
Recenzje
Marcin Pieńkowski / Festiwal Nowe Horyzony

Kino i psychologia zawsze szły ze sobą w parze, czasami był to związek bardzo intymny jak w przypadku psychoanalitycznych wtrętów w filmach Alfreda Hitchcocka, innym razem filmowcy psychologicznymi przypadkami jedynie uatrakcyjniali swoje dzieła (kim byłby bohater Jacka Nicholsona z Lepiej być nie może bez swoich śmieszno-strasznych obsesji i kompulsji?). Kino żywi się psychologią. Często na niej żeruje. Nigdy nie był to związek symbiotyczny. Kino wobec psychologii zawsze było drapieżnikiem – dość rzadko szanując jej reguły. Cóż – filmy rzadko chcą być rozprawką naukową, akademickim wykładem. 


Książka Filmowy leksykon psychologii Jolanty Pisarek i Pawła Fortuny to pozycja na polskim rynku wydawniczym unikalna. To zbiór 111 haseł z dziedziny psychologii, którym towarzyszą przystępne opisy i analizy oraz przykłady zaczerpnięte z kina. Całość czyta się lekko, co przy materii o takim ciężarze gatunkowym zdecydowanie jest komplementem. Duża w tym zasługa dobrego balansu pomiędzy częścią naukową, filmową analizą oraz odautorskim, często osobistym komentarzem. W książce nie króluje język naukowy, lecz dobrze koresponduje z fragmentami, które mogłyby się znaleźć w felietonie czy innej lekkiej formie. Wyraźnie daje się odczuć, że książkę pisali pasjonaci tematu – to wartość najwyższa.

 

Autorzy wybrali przykłady filmowe często bardzo świeże (np. PatersonManchester by the SeaLa La Land), dzięki czemu książka jest szalenie aktualna. Oczywiście historyk kina, jakim jestem, może przyczepić się do tego, że w książce króluje kino z ostatnich czterech dekad, a filmy sprzed 1980 roku pojawiają się rzadko i są to raczej te zaliczane do klasyki (np. Zawrót głowy). Ale nie może to być zarzut, wszak nie jest to rzecz z dziedziny historii kina, lecz pozycja popularyzatorska wobec psychologii, która wykorzystuje kino do tego, by o psychologii opowiadać w sposób interesujący i intrygujący. A to się Autorom książki absolutnie udało. 

Autor: Marcin Pieńkowski / Festiwal Nowe Horyzonty
Jagoda Kicka / Na Ekranie

Ocena - 8/10
Ludzkie umysły wciąż stanowią dla nas zagadkę. Czy jednak pomyślelibyśmy, że filmy mogą być odzwierciedleniem wielu stanów psychicznych? Trochę światła na to zagadnienie rzuca najnowsza książka Filmowy leksykon psychologii.

Książka została ułożona hasłowo. Pojawiają się w niej takie zagadnienia, jak: transseksualizm, fobie społeczne, gwałt czy kłamstwo, ale także omówiono różnego rodzaje niepełnosprawności i uzależnienia. Zawiera 111 haseł, w których dostajemy opisy ponad 600 filmowych tytułów. Filmowy leksykon psychologii to przede wszystkim książka dotycząca psychologii, ale nie brakuje w niej również ciekawostek ze świata kinematografii czy cytatów i dialogów z omawianych filmów. (...)
Każde hasło opatrzone jest wyjaśnieniem psychologicznych kwestii oraz przełożeniem ich na warunki filmowe. Na plus można zaliczyć również podanie na końcu każdego rozdziału innych tytułów obrazujących dany problem. Ułatwia to Czytelnikom znalezienie interesującego ich zagadnienia w innych produkcjach filmowych.

 

Autorzy cofają się aż do 1902 roku i filmu Podróż na księżyc, ale nie brakuje również nowości, tj. Zwierzęta nocy czy Manchester by the Sea. Obok filmów zagranicznych w Leksykonie prezentowane są również rodzime produkcje. Jedną z nich są Psy Władysława Pasikowskiego. I chociaż zapewne większość kinomaniaków bez zastanowienia potrafi zacytować znane kwestie Franza Maurera, to rzadko zastanawia się nad psychologią filmu. Jolanta Pisarek i Paweł Fortuna w interesujący sposób odkrywają przed Czytelnikiem tajemnice cynizmu społecznego na przykładzie próby odnalezienia się byłych agentów SB w nowej rzeczywistości po zmianie ustroju. 
Wiele znanych filmów zostało również ukazanych od strony innych problemów niż zazwyczaj są postrzegane. Na przykład Tajemnice Brokeback Mountain tym razem potraktowane zostały nie jako problem homoseksualizmu, a poczucia winy. 


Doskonałym uzupełnieniem poszczególnych analiz są zamieszczone w książce krótkie artykuły: Film i psychologiaFilm w szkoleniach i coachinguFilm jako narzędzie perswazji narracyjnej oraz Film i terapia
Filmowy leksykon psychologii to doskonała pozycja dla wszystkich chcących dowiedzieć się więcej na temat problemów psychologicznych, a także dla miłośników kina. Dzięki tej książce z pewnością można odkryć ulubione filmy na nowo.

Autor: Jagoda Kicka / Na Ekranie
prof. dr hab. n. med. Anna Grzywa

Książka Filmowy leksykon psychologii zachwyciła mnie nie tylko szerokością prezentowanych tematów, ale bardzo szczegółowym przedstawieniem i wyjaśnieniem zarówno pojęć psychologicznych, jak i psychiatrycznych, a także spektrum opisanych bohaterów filmów, ich przeżyć, przemyśleń, doznawanych zaburzeń i chorób psychicznych.

 

Znajdujemy tu opisy zaburzeń rozwoju intelektu, a także takich zagadnień, jak niepełnosprawność ruchowa, słuchowa, wzrokowa, autyzm, zespół sawanta, zespół Aspergera, wypalenie zawodowe, wykluczenie społeczne, rywalizacja, socjalizacja, poczucie winy, strach, stres i sposoby radzenia sobie z nim. Sporo uwagi Autorzy poświęcili zaburzeniom osobowości, z czym wiążą się takie zachowania, jak sadyzm, pedofilia, uzależnienia, kłamstwa, gwałt, dehumanizacja, wykluczenie społeczne, zemsta, zazdrość i zawiść, potrzeba posiadania władzy, manipulacja. Z zakresu zaburzeń psychologicznych dokładnie opisano zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, ADHD, lęk przed porażką, kryzys wieku średniego, fobie, samotność, twórczość. Omówiono również zaburzenia psychiatryczne i z pogranicza psychiatrii, np. depresję, chorobę afektywną dwubiegunową, schizofrenię, samobójstwa, padaczkę. Wszystkie te zaburzenia przedstawione są jako osobiste portrety bohaterów tych filmów. 

 

Książka ma duże walory poznawcze, ale też skłania do refleksji nad tym, czy zachowania, przemyślenia oraz przeżycia bohaterów przedstawionych filmów nie są też naszymi i czy nie potrzebujemy pomocy. Gratuluję Autorom tak ciekawej książki – przeczytałam ją z dużym zainteresowaniem.

Autor: prof. dr hab. n. med. Anna Grzywa
dr Anna Wróblewska

Filmowy leksykon psychologii jest błyskotliwą próbą stworzenia szerokiego przeglądu zagadnień psychologicznych w kinie światowym. Autorzy w sposób przystępny i ciekawy omawiają kolejne, alfabetycznie ułożone zagadnienia psychologiczne, ukazując ich ilustrację w filmie fabularnym.

 

Podstawowe założenie Leksykonu można ująć w słowach: jedno zagadnienie – jeden kluczowy film, ale jednocześnie Autorzy odsyłają do innych przykładów z tego nurtu. Czasem też, tam gdzie jest to możliwe, prezentują daną kwestię na tle historii kina światowego. 
Autorzy dokonują interpretacji filmów pod kątem poruszanych w nich zagadnień psychologicznych lub z psychologią się wiążących, takich jak m.in. amnezja, uzależnienia, bezrobocie, zaburzenia psychiczne, neurologiczne. Jest to jak najbardziej uzasadnione, trudno wyobrazić sobie inny sposób pisania tego typu monografii. (...)

Autor: dr Anna Wróblewska
dr hab. Jolanta Masiak

Filmowy leksykon psychologii zawiera 111 haseł, które odnoszą się do różnych dziedzin psychologii: klinicznej, poznawczej, społecznej, rozwojowej, pozytywnej, psychologii biznesu, ilustrowanych przykładami filmów poruszających opisywany aspekt psychologiczny. Autorzy są pasjonatami tematu. Widoczne jest ogromne zaangażowanie i twórcze ujęcie poszczególnych zagadnień.


Język Leksykonu jest poetycko-filozoficzny, miejscami potoczny, a nie naukowo-psychologiczny – taka forma narracji ułatwia Czytelnikowi, który nie jest psychologiem z wykształcenia, korzystanie z treści książki.
Publikacja ta będzie przydatnym narzędziem dla psychologów i psychiatrów, którzy prowadzą zajęcia akademickie lub włączają film jako element terapii i poszukują ilustracji filmowych zagadnień psychologicznych. To oczywiście bardzo ciekawa i poznawczo wartościowa lektura również dla wszystkich osób zainteresowanych psychologicznymi aspektami kina.

Autor: dr hab. Jolanta Masiak
Wiesław Kot, krytyk filmowy

(...) Twórcy Leksykonu ujęli rzecz metodycznie i modułowo – z dużym pożytkiem i wygodą dla użytkownika ich opracowania. Podejmują bowiem wysiłek oprowadzania go po dwóch bardzo odmiennych formułach ludzkiej wiedzy: po medycynie i po filmoznawstwie. Oba te rejony są dość ekskluzywne, choć panuje przekonanie, że zarówno na zdrowiu jak na filmie znają się wszyscy.

 

Pierwszy z nich pokrewny jest naukom ścisłym, gdy w grę wchodzi metodyka prowadzenia wywodu. Tu z jednej strony łatwo ugrzęznąć w terminologii fachowej, a z drugiej popełnić nadużycie polegające na upotocznieniu czy banalizacji choroby. Autorzy uniknęli każdej z tych skrajności dzięki temu, iż wiedzę o chorobie podzielili na dwa komplementarne szczeble jej poznania: na obiegowy (czy objawowy) oraz ściśle medyczny (na tyle jednak, na ile wskazuje zdrowy rozsądek w książce zaadresowanej jednak głównie do konsumentów kina). Wstępny akapit rekapituluje więc to, co o chorobie „się wie”, „się słyszało”, „się mówi”. I to jest rozeznanie wstępne, zgrubne – ostatecznie każdy z nas od czasu do czasu niedomaga i sięga po „rady babuni” czy klika w „doktora Google”. Przypomina ono nieco ploteczki, jakie wymieniają pacjenci w poczekalni u lekarza. Tu jest miejsce na anegdotę, ploteczkę i opowieści, których puenta bywa reakcją rozmówcy typu: „Co pani powie!”.

 

Kiedy dolegliwość uzyska w ten sposób lokalizację w świadomości czytelnika, przychodzi czas na jej precyzację medyczną. Można to umownie przedstawić jako przekroczenie drzwi gabinetu lekarskiego. W książce wyraźnie oddzielone od wcześniejszych „znachorskich” pogaduszek. W tym umownym gabinecie „lekarz” stawia diagnozę i w pewien sposób dekoduje chorobę przed zainteresowanym. Rysuje przyczyny, objawy, przebieg, sposoby i szanse kuracji, perspektywy wyleczenia (o ile są). Lekarz nie zanudza terminologią fachową (zresztą dla naprawdę zainteresowanego nawet bardzo szczegółowa informacja nie byłaby pewnie nudna ze zrozumiałych względów), ale też nie pomija niczego, co istotne, by informowany zyskał całościowy obraz i perspektywę. W każdym razie dotarłszy do tego szczebla wywodu czujemy się poinformowani. „Życiowo” i medycznie. (...)

Autor: Wiesław Kot, krytyk filmowy
techniki promocji sprzedazy
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji można uzyskać w polityce prywatności. Zobacz więcej